loading...
drhodaee
drhodaee بازدید : 98 چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399 نظرات (1)

آیا آندومتریوز سرطان است و چگونه ایجاد میشود غالبا یک اختلال دردناک است که در خارج از رحم رشد می کند. آندومتریوز معمولاً تخمدانها ، لوله های فالوپ و بافت لگن شما را درگیر می کند.  اما بندرت ممکن است بافت آندومتریوز در اندامهای لگن گسترش یابد.

این بافت  در هر چرخه قاعدگی ضخیم می شود ، می شکند و خونریزی می کند. اما از آنجا که این بافت راهی برای خارج شدن از بدن ندارد  به دام می افتد. هنگامی که آندومتریوز تخمدان ها را درگیر می کند ، کیستهایی به نام آندومتریوما تشکیل می شود. بافت های اطراف آن می تواند تحریک شود و در نهایت بافت اسکار و چسبندگی ایجاد می شود ، باند غیر طبیعی بافت فیبری که می تواند باعث شود بافت های لگن و اندام ها به یکدیگر بچسبند.

 

چندین عامل شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اندومتریوز قرار می دهد ، مانند:

  • هرگز زایمان نکردن
  • شر وع دوره قائدگی در سنین پایین
  • گذر از یائسگی در سنین بالاتر
  • چرخه های قاعدگی کوتاه: به عنوان مثال ، کمتر از ۲۷ روز
  • دوره قاعدگی های سنگین که بیش از هفت روز طول می کشد
  • داشتن سطح استروژن بالاتری در بدن
  • یک یا چند بستگان (مادر ، عمه یا خواهر) مبتلا به آندومتریوزهرگونه بیماری پزشکی که مانع عبور طبیعی جریان قاعدگی از بدن شود

ناهنجاری های دستگاه تناسلی آندومتریوز معمولاً چند سال پس از شروع قاعدگی بروز می کند. علائم و نشانه های اندومتریوز ممکن است با بارداری به طور موقت بهبود یابد و ممکن است با یائسگی کاملاً از بین برود ، مگر اینکه استروژن مصرف کنید.

اندومتریوز چیست و راه تشخیص آن چگونه است:

با پیشرفت تجهیزات پزشکی و سونوگرافی ، امروزه با سونوگرافی میتوان این بیماری را تشخیص داد و اطلاعات مفیدی راجب شرایط و وضعیت آن بدست آورد سونوگرافی تخصصی ترانس واژینال و ترانس رکتال برای بررسی این بیماری توصیه میگردد.

مرکز تصویربرداری جردن بهترین مرکز تخصصی مپینگ اندومتریوز، انواع سونوگرافی،ماموگرافی، بیوپسی با متخصص پزشک خانوم در خدمت شما بیماران عزیز میباشد

 

سونوگرافی تخصصی آندومتریوز

سونوگرافی تخصصی آندومتریوز

علائم اندومتریوز چیست ؟

 اندومتریوز در بسیاری از موارد  میتواند بی علامت باشد.اما علائم آن در افرادی که علامتدار هستند شامل :

  • درد لگن است که اغلب با دوره قاعدگی همراه است. اگرچه بسیاری از آنها در دوره قاعدگی دچار گرفتگی می شوند ، افراد مبتلا به آندومتریوز معمولاً درد قاعدگی را توصیف می کنند که بسیار بدتر از حد معمول است. درد  نیز ممکن است با گذشت زمان افزایش یابد.دوره های دردناک درد و گرفتگی لگن ممکن است قبل از شروع و چندین روز در یک دوره قاعدگی گسترش یابد. همچنین ممکن است درد کمر و شکم داشته باشید.
  • درد با نزدیکی : درد در طول یا بعد از رابطه جنسی با آندومتریوز شایع است.
  • درد با حرکات روده یا ادرار شما به احتمال زیاد این علائم را در دوره قاعدگی تجربه خواهید کرد.
  • خون ریزی بیش از حد: ممکن است شما در دوره های سنگین قاعدگی یا خونریزی بین دوره ها (خونریزی بین قاعدگی) تجربه کنید.
  • ناباروری :گاهی اوقات آندومتریوز برای اولین بار در افرادی که به دنبال درمان نازایی هستند تشخیص داده می شود.
  • علائم و نشانه های دیگر ممکن است خستگی ، اسهال ، یبوست ، نفخ یا حالت تهوع را به خصوص در دوران قاعدگی تجربه کنید.

آیا اندومتریوز سرطان است و چگونه به سرطان کمک میکند ؟

نکته مهم: شدت درد شما لزوماً یک شاخص قابل اعتماد از میزان شرایط نیست. شما می توانید آندومتریوز خفیف با درد شدید داشته باشید ، یا با درد کم یا بدون درد می توانید آندومتریوز پیشرفته داشته باشید. 

آندومتریوز گاهی اوقات با سایر شرایطی که می تواند باعث درد لگن شود ، مانند بیماری التهابی لگن (PID) یا کیست تخمدان ، اشتباه می شود. ممکن است با سندرم روده تحریک پذیر (IBS) اشتباه گرفته شود ، شرایطی که باعث بروز اسهال ، یبوست و گرفتگی شکم می شود. IBS می تواند همراه آندومتریوز باشد ، که می تواند تشخیص را پیچیده کند.

 

علائم اندومتریوز چیست

علائم اندومتریوز چیست

مهمترین عارضه آندومتریوز چیست ؟

اختلال در باروری است. تقریباً یک سوم تا نیمی از زنان مبتلا به اندومتریوز در بارداری با مشکل روبرو هستند. برای حاملگی ، یک تخمک باید از تخمدان رها شود ، از طریق لوله فالوپ همسایه عبور کند ، توسط یک سلول اسپرم بارور شود و خود را به دیواره رحم وصل کند تا شروع به رشد کند.

آندومتریوز ممکن است باعث انسداد لوله شده و از جمع شدن تخم و اسپرم جلوگیری کند. با این وجود ، بسیاری از افراد با آندومتریوز خفیف تا متوسط ​​هنوز هم می توانند باردار شوند و بارداری را به پایان نرسانند. پزشکان بعضی اوقات به افراد مبتلا به اندومتریوز توصیه می کنند که فرزندان را به تاخیر نیندازند زیرا ممکن است با گذشت زمان وضعیت بدتر شود.

آندومتریوز سرطان نیست اما سرطان تخمدان در افرادی که آندومتریوز دارند بیشتر از حد انتظار می رود. اما در ابتدا خطر ابتلا به سرطان کلی تخمدان در کل کم است. برخی از مطالعات نشان می دهد که اندومتریوز این خطر را افزایش می دهد ، اما هنوز هم نسبتاً کم است. اگرچه نادر است .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید:

در صورت بروز علائم و نشانه هایی که ممکن است نشان دهنده آندومتریوز باشد ، به پزشک مراجعه کنید.تشخیص زودرس ، یک تیم پزشکی و درک درستی از تشخیص شما ممکن است منجر به مدیریت بهتر علائم شما شود.

drhodaee بازدید : 194 یکشنبه 31 فروردین 1399 نظرات (0)

 

سونوگرافی و ماموگرافی برای بررسی و ارزیابی جزئیات پستان با تشخیص پزشک نجویز میگردد وما در این مقاله به تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی میپردازیم:

سونوگرافی چیست:

به نوعی روش تصویربرداری از پستان سونوگرافی میگویند که در آن با امواج فرصوت با فرکانس بالا تصویربرداری انجام میگردد و جزئیات داخل پستان را نشان میدهد و در این روش چون از اشعه ایکس استفاده نمیگردد بسیار کم خطر و امن میباشد به خصوص برای خان های باردار و شیرده  و همچنین این روش برای خانم های جوان که بافت تراکم سینه آن ها کم میباشد مورد استفاده قرار میگیرد.

در زمانی که در پستان توده ایم وجود داشته باشد این تصویربرداری جای دقیق آن را نشان میدهد اما معمولا برای تشخیص دقیق اینکه این توده جامد است یا کیست به همراه ماموگرافی انجام میگردد تا نوع آن مشخص گردد و حتی سرطانی بودن توده محرز گردد.

از سونوگرافی پستان در زمان بیوپسی پستان برای نشان دادن محل دقیق توده به پزشک استفاده میگردد.

در سونوگرافی ممکن است موارد کاذب بیشتری نسبت به ماموگرافی نشان داده شود.

در مواردی که بیمار در پستان خود توده احساس میکند ودر ماموگرافی نشان داده نشده سونوگرافی یک روش تصویربرداری کاربردی است که میتواند جزئیات داخل پستان را نشان دهد.

ماموگرافی چیست:

یکی از روش های تصویربرداری برای بررسی پستان ماموگرافی میباشد که با استفاده از میزان کم و دوز پایین اشعه ایکس انجام میپذیرد. این روش یکی از بهترین راه های تشخیص بیماری سرطان پستان میباشد و پزشکان توصیه میکنند که ماموگرافی بعد از ۴۰ سالگی سالیانه انجام پذیرد. این روش برای خانم هایی ۴۰سال به بالا که معمولا بافت تراکم پستان آن ها زیاد است انجام میپذیرد.

ماموگرافی در خان های باردار به طور قاطع کاملا ممنوع نیست و ممکن است در بعضی  موارد انجام پذیرد اما در خان های شیرده  تا ۳ماه بعد از قطع شیردهی انجام نمیگیرد و در دوره شیردهی ممنوع است و دلیلش حساسیت پستان ها میباشد.

در دروران شیردهی معمولا از روش سونوگرای استفاده میگردد.

برخلاف باور عموم که میپندارند ماموگرافی با اشعه ایکس است پس سرطانزاست باسد گفت دوز این اشعه ایکس انقدر پایین است که به طور کلی نادیده گرفته میشود ، این روش همانطور که اشاره نمودیم بهترین روش برای بررسی پستان است و ئباید بدانید که سونوگرافی پستان هرگز جایگزین ماموگرافی نمیشود بلکه تکمیل کننده آن است.

مرکز تصویر برداری جردن بهترین مرکز سونوگرافی و ماموگرافی و بیوپسی پستان با پزشک متخصص خانم آماده خدمات میباشد.

بهترین مرکز سونوگرافی و ماموگرافی

بهترین مرکز سونوگرافی و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی

در اینجا به تفاوت سونوگرافی با مامو گرافی میپردازیم :

سونوگرافی همانطور که در بالا اشاره نمودیم یک روش تصویربرداری برای خانم های جوان با پستان های کم تراکم ،برای دیدن محل دقیق توده وراهنمای پزشک در بیوپسی همچنین تکمیل کننده ماموگرافی است ، یک پزشک برای تشخیص سرطان سینه هرگز به نتیجه سونوگرافی بسنده نمیکند و از نتیجه ی آن به تشخیص سرطان نمیرسد زیرا  ماموگرافی روش غربالگری برای تشخیص سرطان است و میتوان گفت حتی یک روش تشخیص زود هنگام سرطان پستان. ماموگرافی قادر است که توده یا تومور رو در زمان رشد اولیه زمانی که کوچک هستند شناسایی کند و موجب درمان به موقع آن گردد.

 

البته ناگفته نماند در ماموگرافی هم مانند سایر آزمایش ها خطا وجود دارد و نتیج کاذبی را ارئه دهد که در این مواقع پزشک از سونوگرافی برای بررسی بیشتر استفاده میکند.

پس همانطور که گفتیم تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی در روش تشخیص آنهاست سونوگرافی به تنهایی قادر به تشخیص سرطان پستان نیست بلکه به نوعی میتواند در تشخیص سرطان تکمیل کننده ماموگرافی باشد چه بسا ماموگرافی بهترین روش برای تشخیص سرطان پستان میباشد.

گاها به دلیل کم تراکم بودن پستان یا وجود غدد شیری در پستان پزشک  به خانم هایی که دچار موارد مشکوک هستند پیش از ماموگرافی سونوگرافی را تجویز نماید اما برای تشخیص سرطان به نتیجه سونوگرافی بسنده نخواهند کرد.

 

سونوگرافی پستان چیست

سونوگرافی پستان چیست

از دیگر تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

سونوگرافی تصویربرداری با امواج فراصوت است و به همین دلیل برای خانم های باردار و شیرده کاملا بی خطر و ایمن است اما ماموگرافی با اشعه ایکس انجام میگردد بدین جهت برای این افراد توصیه نمیگردد.

در ماموگرافی  به علت دقیق نشان داردن میکروکلسیفیکاسیون ها نظر قاطع تری میتوان نسبت به خوش خیمی یا بدخیمی داد اما در سونوگرافی تشخیص  افتراق توده های کیستی راحت تر و دقیق تر از توده های سولید یا جامد است.

ماموگرافی تشخیصی در زمانی که بیماری با مواردی مانند توده پستان یا ترشحات پستان به پزشک مراجعه میکند تجویز می گردد.

منبع : https://drhodaee.com/difference-between-mammography-and-sonography/

drhodaee بازدید : 61 یکشنبه 31 فروردین 1399 نظرات (0)

عکس رنگی رحم یا هیسترو سالپنگو گرافی یک آزمایش تهاجمی است که با استفاده از نوعی اشعه ایکس خاص از رحم و لوله های رحم تصویربرداری میگردد و در این تست از ماده حاجب استفاده میگردد.

ربط عکس رنگی رحم و بارداری معمولا در این است که این نوع آزمایش در زمانی که شخص دچار مشکل در باروری باشد توسط پزشک توصیه میشود.

مرکز تصویربرداری جردن بهترین مرکز سونوگرافی،ماموگرافی و عکس رنگی رحم با پزشک متخصص خانوم در خدمت شما مشتریان عزیز میباشد.

عکس رنگی رحم و بارداری

همانطور که در بالا اشاره نمودیم هیستروسالپینگوگرافی در خانم هایی که دچار مشکل بارداری هستند انجام میپذیرد ومهمترین کاربرد عکس رنگی رحم بررسی مشکلات و دلایل ناباروری  و یا نازایی می باشد در این آزمایش موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد.

  • باز یا بسته بودن لوله های رحمی و  چسبندگی ها.
  • آیا رحم یا حفره های رحمی دارای جراحت هستند یا خیر؟
  • دلایل سقط های مکرر مورد بررسی قرار میگیرد.
  • موارد غیر طبیعی در رحم مورد ارزیابی قرار میگیرد از جمله توده ها،فیبرو های رحم،چسبندگی و رحم شاخدار.

اما سوال متداولی که وجود دارد ربط و تاثیر عکس رنگی رحم و بارداری میباشد در واقع باید گفت در این روش تهاجمی به دلیل فشاری که ماده حاجب ایجاد میکند موجب میشود که لوله های رحمی بسیاری از افراد که بسته هستند باز گردد و این سبب میگردد بعد از انجام این آزمایش شانس بارداری در افراد بسیار بالا میرود.

عکس رنگی رحم یا هیستروسالپینگو گرافی چه زمانی انجام میگیرد

عکس رنگی رحم یا هیستروسالپینگو گرافی چه زمانی انجام میگیرد

چه زمانی باید عکس رنگی رحم یا هیستروسالپینگوگرافی انجام داد؟

بهترین و درست ترین زمان انجام این آزمایش یک هفته پس از اتمام دوران قائدگی میباشد.

عکس رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی) دارای چه مزایای میباشد؟

  • عکس رنگی رحم حداقل عوارض بر بدن را دارد زیرا اشعه ایکس آن در بدن باقی نمی ماند و این اشعه دارای کمترین عوارض است .
  • با استفاده از این تصاویر پزشک میتواند در زمان اندکی به دلایل ناباروری برسد.
  • و از مهمترین مزایای آن همانطور که اشاره کردیم تاثیرمستقیم عکس رنگی رحم و بارداری بعد از انجام این آزمایش میباشد.

آیا عکس رنگی رحم درد دارد؟

عکسبرداری رنگی از رحم (هیستروسالپینگو گرافی) دارای درد بسیار جزئی و قابل تحمل  در زمان تزریق ماده ی حاجب و همچنین ورود کانتر به واژن میباشد اما این درد طولانی نیست ، اما امروزه این آزمایش با بیهوشی نیز انجام میگردد و برای خانم هایی که تحمل درد را ندارند این عمل انجام میپذیرد که البته دارای مزیت هایی نیز می باشد از جمله   کاهش انقباض عضلات لگن و همچنین مقاومت رحم در برابر قرار گرفتن وسایل در واژن  در این صورت  با تعداد کمتری عمل عکس برداری رنگی از رحم انجام میپذیرد و سبب  برخورد  کمتر با اشعه ایکس و همینطور کمتر تزریق شدن داروی تزریقی همراه  آن میباشد.

drhodaee بازدید : 97 سه شنبه 26 فروردین 1399 نظرات (0)

آزمایش غربالگری ژنتیکی قبل از تولد صورت میگیرد تا والدین از سالم بودن جنین مطمئن شوند. این آزمایشات شامل موارد زیر می باشد:

  • آزمایش ژنتیکی قبل از تولد
  • اختلالات ژنتیکی
  • دو نوع اصلی آزمایش ژنتیکی قبل از تولد
  • انواع مختلف آزمایش های غربالگری ژنتیکی قبل از تولد
  • نمایش سه ماهه اول
  • نمایش سه ماهه دوم
  • نمایش صفحه نمایش سه ماهه اول و دوم
  • آزمایش DNA بدون سلول

تصویر برداری جردن  بهترین مرکز سونوگرافی و ماموگرافی ، بیوپسی با بهترین  پزشک متخصص خانم در خدمت شما میباشد.

 

آزمایش غربالگری و سونوگرافی بارداری

آزمایش غربالگری و سونوگرافی بارداری

 

آزمایش ژنتیکی قبل از تولد چیست؟

آزمایش ژنتیکی قبل از تولد به والدین اطلاعاتی می دهد که جنین آنها دارای اختلالات ژنتیکی خاصی است یا خیر.

 

اختلالات ژنتیکی چیست؟

ناهنجاری های ژنتیکی در اثر تغییر در ژن ها یا کروموزوم ها ایجاد می شود. آنیوپلوئیدی شرایطی است که در آن کروموزومهای مفقود یا اضافی وجود دارد. در یک تریزومی، یک کروموزوم اضافی وجود دارد در یک مونوزوم، کروموزومی وجود ندارد. اختلالات ارثی در اثر تغییر در ژن ها به نام جهش ژنتیکی ایجاد می شود. اختلالات ارثی شامل بیماری سلول داسی، فیبروز کیستیک، بیماری Tay-Sachs  و موارد دیگر است. در بیشتر موارد، والدین برای داشتن فرزند سالم باید از ژن یکسان برخوردار باشند.

 

دو نوع اصلی آزمایشهای ژنتیکی قبل از تولد

دو نوع آزمایش پیش از تولد برای اختلالات ژنتیکی وجود دارد:

آزمایشات غربالگری قبل از تولد: این آزمایشات می تواند از ابتلا شدن جنین به آنیوپلوئیدی و چند اختلال دیگر به شما بگوید.

تست های تشخیصی قبل از تولد: این آزمایشات می توانند به شما نشان دهند که آیا جنین شما در واقع دارای اختلالات خاصی است یا خیر. این آزمایشات بر روی سلولهای جنین یا جفت به دست آمده است که از طریق آمنیوسنتز یا نمونه برداری از ویل کوریونی ( CVS ) انجام می شود. آزمایشات تشخیصی ژنتیکی قبل از تولد در این آزمایشات متمرکز است . آزمایش غربالگری و تشخیصی به همه زنان باردار ارائه می شود.

 

انواع مختلف آزمایش های غربالگری ژنتیکی قبل از تولد چیست؟

آزمایشات غربالگری می تواند خطر ابتلا به کودک با اختلالات خاص را به شما بگوید. آنها شامل غربالگری حامل و آزمایش غربالگری ژنتیکی قبل از تولد هستند:

غربالگری حامل بر روی والدین با استفاده از نمونه خون یا نمونه بافتی که از داخل گونه صورت گرفته است انجام می شود. این آزمایشات برای یافتن اینکه آیا فرد حامل ژن برای برخی از اختلالات ارثی است استفاده می شود. غربالگری حامل می تواند قبل یا در دوران بارداری انجام شود.

 

آزمایشات غربالگری ژنتیکی قبل از تولد از خون مادر و یافته های حاصل از معاینات سونوگرافی می تواند جنین را بدون بیهوشی غربال کند. نقص مغز و ستون فقرات به نام نقص لوله عصبی  ( NTD ) و برخی از نقایص شکم، قلب و ویژگی های صورت و … در این آزمایشات انجام می شود. اینها شامل غربالگری سه ماهه اول، غربالگری سه ماهه دوم، غربالگری سه ماهه اول و دوم ترکیبی و آزمایش       DNA  بدون سلول است.

 

تصویربرداری جردن با پزشک متخصص خانم

تصویربرداری جردن با پزشک متخصص خانم

 

غربالگری سه ماهه اول چیست؟

غربالگری سه ماهه اول شامل آزمایش خون زن باردار و معاینه سونوگرافی است. هر دو آزمایش معمولاً بین ۱۰ هفته تا ۱۳ هفته بارداری انجام می شوند .آزمایش خون سطح دو ماده را اندازه گیری می کند.

 

معاینه سونوگرافی که یک غربالگری شفاف نامیده می شود ، ضخامت یک فضای در پشت گردن جنین را اندازه می گیرد. اندازه گیری غیر عادی به معنای افزایش خطر ابتلا جنین به سندرم داون ( تریزومی  ۲۱ ) یا نوع دیگری از آنیوپلوئیدی است. همچنین با نقایص جسمی قلب، دیواره شکم و اسکلت ارتباط دارد.

 

غربالگری سه ماهه دوم چیست؟

غربالگری سه ماهه دوم شامل آزمایش های زیر است:

آزمایش “چهار” یا “چهارگوشه”، سطح چهار ماده مختلف را در خون شما اندازه گیری می کند. صفحات نمایش چهارگانه برای نشانگان داون، سندرم ادواردز ( تریزومی ۱۸ ) و NTD بین ۱۵ تا ۲۲ هفته بارداری انجام می شود.

 

معاینه سونوگرافی بین ۱۸ تا ۲۲ هفته از بارداری بررسی می شود که نقایص عمده جسمی مغز و ستون فقرات، ویژگی های صورت، شکم، قلب و اندام را انجام می دهد.

 

نمایش غربالگری سه ماهه اول و دوم چیست؟

نتایج حاصل از آزمون های سه ماهه اول و دوم را می توان به روش های مختلفی ترکیب کرد. نتایج آزمون ترکیبی دقیق تر از یک نتیجه آزمون واحد است. اگر غربالگری ترکیبی را انتخاب می کنید، به خاطر داشته باشید که نتایج نهایی اغلب تا سه ماهه دوم در دسترس نیست.

 

آزمایش DNA بدون سلول چیست؟

DNA  بدون سلول مقدار کمی DNA است که از جفت به جریان خون یک زن باردار منتقل می شود.   DNA  عاری از سلول در نمونه خون زنان می تواند برای سندرم داون، سندرم پاتائو ( تریزومی ۱۳ ) ، سندرم ادواردز و مشکلات تعداد کروموزومهای جنسی مورد بررسی قرار گیرد. این آزمایش با شروع از ۱۰ هفته بارداری قابل انجام است. برای رسیدن به نتایج حدود ۱ هفته زمان لازم است. نتیجه آزمایش DNA  بدون سلول مثبت باید توسط یک آزمایش تشخیصی با آمنیوسنتز یا CVS دنبال شود.

drhodaee بازدید : 112 پنجشنبه 15 اسفند 1398 نظرات (0)

بیوپسی پستان و عوارض آن : بیوپسی پستان یک روش ساده پزشکی است که در آن نمونه ای از بافت پستان برداشته شده و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود. بیوپسی پستان بهترین روش برای ارزیابی اینکه آیا توده مشکوک یا بخشی از پستان شما سرطانی است یا خیر.

مهم است که به یاد داشته باشید که توده های پستان همیشه سرطانی نیستند. چندین بیماری وجود دارد که می تواند باعث ایجاد توده یا رشد در پستان شود. بیوپسی پستان می تواند در تعیین اینکه توده در پستان شما سرطانی یا خوش خیم است به معنای غیر سرطانی است، کمک کند.

 

چرا بیوپسی پستان انجام می شود؟

بیوپسی پستان معمولاً برای بررسی توده پستان انجام می شود. بیشتر توده های پستان غیر سرطانی هستند. پزشک شما معمولاً در صورت نگرانی از نتایج ماموگرافی یا سونوگرافی پستان، یا در صورت معاینه فیزیکی، بیوپسی را توصیه می کند.

 

بیوپسی پستان و عوارض آن چیست؟

اگرچه بیوپسی پستان نسبتاً ساده و خطرات آن کم است، اما هر عمل جراحی خطری را به همراه دارد.

برخی از عوارض جانبی احتمالی بیوپسی پستان شامل موارد زیر است:

  • بسته به اندازه بافتی که برداشته می شود، ظاهر پستان شما تغییر می کند.
  • کبودی پستان
  • تورم پستان
  • درد در محل تزریق
  • عفونت محل بیوپسی

 

بیشتر این عوارض جانبی موقت است. در صورت پا برجا ماندن، قابل درمان هستند. حتماً دستورالعمل پزشک خود را برای مراقبت بعد از بیوپسی دنبال کنید این احتمال عفونت شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. عوارض ناشی از بیوپسی بسیار نادر است.

فواید داشتن توده بالقوه سرطانی شما نسبت به خطرات ناشی از این روش بیشتر است. هرچه سرطان پستان سریعتر تشخیص داده شود، درمان آن نیزسریعتر شروع می شود. این چشم انداز و بقای کلی، شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

در صورت ایجاد تغییر در نوک پستان، ممکن است بیوپسی نیز سفارش داده شود که این علائم نشان دهنده ی تومور پستان می باشد که شامل موارد زیر است:

  • ترشحات خونین
  • پوسته پوسته شدن پستان
  • کمرنگ شدن پوست
  • مقیاس گذاری

 

اقدامات قبل از انجام بیوپسی پستان کدام اند؟

قبل از بیوپسی پستان، در مورد هرگونه حساسیتی که ممکن است به پزشک خود بگویید به خصوص هرگونه سابقه و یا واکنش آلرژیک که به بیهوشی دارید. همچنین، در مورد داروهای مصرفی از جمله داروهای بدون نسخه مانند آسپیرین ( که ممکن است باعث لخته شدن خون شما شود ) یا مکمل ها، به پزشک خود بگویید.

اگر پزشک شما اسکن ام آر آی را توصیه می کند، در مورد هر دستگاه الکترونیکی کاشته شده در بدن مانند دستگاه ضربان ساز، به آنها بگویید. همچنین، اگر باردار هستید یا نگران هستید که ممکن است باردار باشید، به پزشک خود بگویید. در حالی که این آزمایش برای بزرگسالان بی خطر است، اما برای نوزادان متولد نشده ایمن محسوب  نمی شود. در هنگام بیوپسی خود سینه بند همراه داشته باشید. برای کمک به درد و التهاب ممکن است به شما یک بسته سرد داده شود. سینه بند شما به نگه داشتن بسته سرد کمک می کند.

 

نحوه انجام بیوپسی سینه

قبل از بیوپسی پستان، پزشک شما سینه شما را معاینه می کند.

این می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

در طی یکی از این آزمایشات، پزشک ممکن است یک سوزن نازک یا سیم را در ناحیه توده قرار دهد تا جراح  بتواند به راحتی آن را پیدا کند. به شما بی حسی موضعی داده می شود تا ناحیه اطراف توده را بی حس کنید، و اصلا جای نگرانی ندارد.

 

منبع : https://www.healthline.com/

drhodaee بازدید : 237 پنجشنبه 15 اسفند 1398 نظرات (0)

شیمی درمانی بعد از عمل سرطان پستان

هدف شیمی درمانی بعد از عمل سرطان پستان از بین بردن سلولهای سرطانی یا حداقل مختل شدن رشد آنها است. داروهای سیتوستاتیک معمولاً به صورت تزریق داخل ورید یا به صورت قطره ای در کلینیک سرپایی بیمارستان انجام می شود. برخی از داروهای سیتوستاتیک به صورت قرص یا کپسول تجویز می شوند که می توانند در خانه مصرف شوند.

یک دوره شیمی درمانی ترکیبی از داروهای مختلف سیتوستاتیک را شامل می شود. این درمان در چندین دوره انجام می گردد زیرا همه ی سلول های سرطانی به طور همزمان از بین نمی روند. هر چرخه تنها بخش مشخصی از سلول های سرطانی را از بین می برد. در بین چرخه ها، سلولهای سالم سریعتر از سلولهای سرطانی باقیمانده بهبود می یابند.

متخصص انکولوژیست بسته به نوع، اندازه، مرحله و درجه سرطان پستان در زمان تشخیص، شیمی درمانی بعد از عمل را بطور جداگانه برنامه ریزی می کند.

 

ترکیب CEF چیست ؟

شایع ترین شکل سرطان پستان با ترکیب CEF درمان می شود ( C = سیکلوفسفامید، E = اپیروبیسین، F = فلوئورووراسیل ) به صورت داخل وریدی تجویز شده و درمان یک ماه پس از عمل آغاز می شود. دوز با توجه به سطح پوست بیمار محاسبه می گردد، که این درمان در فواصل سه هفته ای تکرار می شود مشروط بر این که سلولهای خون طبیعی در حد بینایی به اندازه کافی بهبود پیدا کنند. معمولاً درمان در کل شش بار تکرار می شود.

اگر تومور پستان نسبتاً بزرگ شده باشد و مورفولوژی سلول نشان دهد که تهاجمی تر است، از داروی سیتوستاتیک به نام تاکسوترا استفاده می گردد که  به صورت داخل وریدی تجویز می شود. درمان پس از یک ماه بعد ازعمل آغاز شده و در فواصل سه هفته ای سه بار تکرار می شود. پس از سه چرخه، درمان با ترکیب CEF ادامه می یابد، سه بار در فواصل سه هفته انجام می شود.

در صورت وجود گیرنده های HER2 در سلول های سرطان پستان، درمان تاکسوترا با درمان هرتسین همراه است. هرسپتین به همراه تاکسوتر ۹ بار در فواصل یک هفته انجام می شود. هرتسین یک داروی سیتوستاتیک نیست بلکه یک داروی هدفمند است که گیرنده ها را مسدود می کند.

هنگام درمان سرطان التهابی پستان ( پستان قرمز و متورم است )، سه چرخه شیمی درمانی در فواصل سه هفته قبل از عمل انجام می شود. عمل جراحی بین چرخه ها انجام شده و ۳ - ۶ دوره دیگر شیمی درمانی بعد از عمل طبق دستورالعمل های انکولوژیک انجام می شود.

اگر تعداد گلبولهای سفید بعد از شیمی درمانی خیلی کم باشد، رشد سلولهای سفید با درمان G-CSF  تحریک می گردد. این دارو معمولاً به صورت خوراکی و یا به صورت قرص به بیمار داده می شود.

 

عوارض جانبی شیمی درمانی

بیشتر علائم مربوط به عوارض شیمی درمانی قابل پیشگیری یا کاهش می باشد.

بسیاری از سلولهای سالم به سرعت ترمیم کننده ی بدن نسبت به داروهای سیتوستاتیک حساس هستند. روزانه میلیون ها سلول جدید در مغز استخوان و همچنین در پوست سر و غشاهای مخاطی دهان و روده تولید می شود.

شیمی درمانی همچنین برخی از سلولهای سالم مغز استخوان، پوست سر و غشاهای مخاطی را از بین می برد. عوارض جانبی شیمی درمانی مرتبط با این موارد شامل کم خونی، ریزش مو و مشکلات گوارشی و روده است.

 

مو و شیمی درمانی

احیا سلولها در پوست سر با استفاده از شیمی درمانی قابل قطع است و باعث ریزش مو در بعضی از بیماران می شود. گاهی موها در توده های بزرگ ریخته می شوند. ریزش مو همچنین می تواند در سایر قسمت های بدن از جمله ابروها، ریش و موهای پوستی ایجاد شود.

ناخن ها بخشی از پوست هستند و می توانند بیرون بیایند. هنگامی که شیمی درمانی به پایان رسید موهای بدن مجدداً رشد می کنند.

 

حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی

قبل از شروع شیمی درمانی، داروهای ضد تهوع به خوبی تجویز می شوند. این بیماری تا زمانی که علائم وجود داشته باشد ادامه خواهد یافت.

 

اشتها در طول درمان

علاوه بر شیمی درمانی، خود سرطان می تواند باعث از بین رفتن اشتها و وزن شود. توصیه می شود که در فواصل مکرر، بخش های کوچکی از غذا را مصرف کنید.

غذای سرد باعث تهوع کمتر از غذای گرم می شود و در صورت آسیب دیدن غشاهای مخاطی در دهان، خوردن آن آسان تر خواهد بود. در صورت دشوار بودن غذا خوردن نوشیدنی های مغذی توصیه می شود.

 

غشاهای مخاطی

غشاهای مخاطی بدن همیشه به اندازه کافی سریع در طول درمان سرطان ترمیم نمی شوند. این می تواند باعث زخم دهان، خشکی دهان، حالت تهوع، اسهال و مشکلات روده شود. پس از اتمام شیمی درمانی، این علائم نیز بعد از مدتی از بین می روند.

 

گلبول های خون

گلبول های قرمز خون اکسیژن را به تمام اندام ها و بافت های بدن منتقل می کنند. شیمی درمانی تعداد گلبول های قرمز بدن را کاهش می دهد. این می تواند باعث پایین آمدن سطح هموگلوبین شود، که می تواند باعث خستگی و کمرنگی شود.

گلبول های سفید بدن از بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها محافظت می کنند. هنگامی که تعداد گلبول های سفید بدن کاهش یابد، استعداد ابتلا به عفونت افزایش می یابد. خطر ابتلا به عفونت معمولاً بین ۷ - ۱۴ روز پس از شیمی درمانی است. توصیه می شود در این مدت از تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی خودداری کنید. اگر بیمار در خانه دمای بالایی ایجاد کند، باید با درمانگاه تماس بگیرد.

پلاکت های خون ( ترومبوسیتها ) به انعقاد خون و زخم ها برای بهبودی کمک می کنند.

معمولاً مغز استخوان بهبود می یابد و شمارش خون بین چرخه شیمی درمانی به حالت عادی باز می گردد. این با آزمایش خون کنترل می شود. شیمی درمانی ممکن است توسط هورمون درمانی، یعنی آنتی استروژن درمانی انجام شود تا سطح استروژن تا حد ممکن کاهش یابد. در صورت یافتن گیرنده های استروژن پروژسترون در تومور از این روش درمانی استفاده می شود.

 

drhodaee بازدید : 124 سه شنبه 06 اسفند 1398 نظرات (0)

مپینگ آندومتریوز ( تصویر برداری آندومتریوز )

مپینگ آندومتریوز : حدود ۱۰٪ از زنان در سن باروری از آندومتریوز رنج می برند. آندومتریوز یک بیماری مزمن پرهزینه و پیشرونده است که به اندامها و بافتهای دیگر نفوذ می کند و باعث درد لگن و نازایی می شود، چون محلی که در آن آندومتریوز رخ می دهد تخمدان است. لاپاروسکوپی، آزمایش تشخیصی استاندارد برای آندومتریوز است که خیلی گران بوده و خطرات جراحی را به همراه دارد.

 

درمان مپینگ آندومتریوز

درمان لاپاروسکوپی آندومتریوز عمیق ترین چالش جراحی برای متخصصان زنان است. در حال حاضر هیچ گونه آزمایش غیر تهاجمی که بتوان از آن برای تشخیص دقیق آندومتریوز استفاده شود، در عمل بالینی وجود ندارد. همچنین مشکلات این روش با عوارض بسیار زیادی همراه است.

یافته های تشخیصی سونوگرافی پیش از عمل، برای ایجاد مدیریت دقیق و مشاوره دقیق بیماران، اغلب برای جراح امکان پذیر نیست. هدف از پژوهش، اعتبارسنجی یک سیستم تصویر برداری سونوگرافی و مقایسه آن با یافته ها و مشکلات جراحی است.

 

[caption id="attachment_665" align="aligncenter" width="398"]مپینگ آندومتریوز مپینگ آندومتریوز[/caption]

 

روش های مپینگ آندومتریوز

۱۵۴ بیمار مبتلا به DIE لگن قبل از عمل جراحی لاپاروسکوپی، تحت ارزیابی سونوگرافی قرار گرفتند. تصویربرداری سونوگرافی بر اساس لیست مفصلی از مکانهایی که بافت نفوذی آندومتر / فیبروتیک دارند را از نظر وجود یا عدم وجود، اندازه و نفوذ که در دو طرف مختلف خلفی توصیف می کردند، قرار داد. لگن جانبی و قدامی درگیری روده توصیف شده است. درگیری اورتر و همبستگی با سایت های مختلف بومی سازی DIE ذکر شد.

DIE خلفی به تنهایی در ۱۳۵ بیمار شامل ۸۷ درصد و DIE قدامی به تنهایی در ۲ بیمار ۱٫۳٪ مشاهده شد، در حالی که ارتباط ضایعات DIE خلفی و قدامی در ۱۷ بیمار ۱۱ درصد مشاهده شده است. همبستگی معنی داری بین میانگین زمان کار با داده های نمره دهی نشان داده است که بین سطح نمره و زمان جراحی رابطه جدی وجود دارد.

این سیستم تصویر برداری سونوگرافی / جراحی جدید در تصویر برداری، از میزان DIE دقیق است و ممکن است برای برنامه ریزی قبل از عمل و مدیریت حاملگی بیماران علامت دار با DIE مفید باشد.

 

چه افرادی دچار آندومتریوز می شوند ؟

  • افرادی که بارداری نداشته اند.
  • یائسگی در مدت زمان طولانی
  • شروع بلوغ زود هنگام
  • سیکهای پریود کوتاه
  • دچار شدن یکی از نزدیکان خانواده مانند مادر یا خواهر
  • افرادی که دچار استروژن زیاد قرار می گیرند.
  • مصرف الکل
  • BMI کم
  • زمانی که خون پریود هنگام خروج با مشکل همراه باشد یا همان اختلالات آناتومی در رحم

 

مطالب فوق به این معنی نمی باشد که هر فردی دارای یکی از مشکلات فوق باشد دچار آندومتریوز است بلکه به معنی فراهم شدن این نوع بیماری است.

 

drhodaee بازدید : 71 سه شنبه 06 اسفند 1398 نظرات (0)

سونوهیستروگرافی چیست؟

سونوهیستروگرافی چیست؟ روشی برای نگاه کردن به داخل رحم است. این یک آزمایش بی خطر و بدون درد است که از امواج صوتی و رایانه ای برای ایجاد تصاویر استفاده می شود که در این روش از اشعه استفاده نمی شود.

رحم، ارگانی است که کودک در طی بارداری در آن رشد می کند کف رحم را دهانه رحم گویند. دهانه رحم در بالای مهبل قرار دارد.

در حین سونو هیستروگرافی ، شما بیهوش نمی شوید و با زانوهای خم دراز می کشید. یک گره باریک به نام مبدل اولتراسوند در مهبل شما قرار می گیرد. این گره با یک غلاف یکبار مصرف پوشانده شده که با ژل مخصوصی آن را می پوشاند. سپس ارائه دهنده خدمات درمانی شما یک لوله ی نازک و انعطاف پذیر ( کاتتر) را در دهانه رحم شما وارد می کند.

یک مایع شور از طریق سوند به داخل رحم شما ارسال می شود. در همان زمان، مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق ژل به بدن شما می فرستد. مداحی های ناشی از این امواج صوتی می توانند تصویری در زمان واقعی از داخل رحم شما ایجاد کنند.

سونو هیستروگرافی می تواند ساختار رحم شما را نشان دهد. مایع شور به سونوگرافی این کمک را می کند تا تصویری با جزئیات واضح تر ایجاد کند. ارائه دهنده خدمات درمانی شما می تواند از این اطلاعات برای تشخیص تعدادی از شرایط مختلف بهداشتی استفاده کند.

در بعضی موارد، این روش ممکن است بدون شور انجام شود. به عنوان مثال، در دوران بارداری استفاده نمی شود. سونوگرافی داپلر ممکن است همزمان با همان مبدل استفاده شود. این می تواند اطلاعاتی در مورد چگونگی جریان خون در عروق داخلی رحم شما را ارائه دهد.

 

چه زمانی به سونوهیستروگرافی احتیاج داریم ؟

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی برای کمک به تشخیص تعدادی از شرایط پزشکی از سونوهیستروگرافی استفاده می کنند، از جمله:

  • فیبروئید رحم
  • پولیپ رحم
  • زخم داخل رحم شما
  • شکل غیر طبیعی رحم
  • سرطان رحم

 

اگرعلائم های زیر را دارا باشید ممکن است که داخل رحم شما مشکلی وجود داشته باشد، این علایم شامل:

  • خونریزی غیر عادی قاعدگی
  • ناباروری
  • سقط جنین های مکرر
  • معاینه غیر طبیعی لگن

اگر آزمایش سونوگرافی استاندارد اطلاعات کافی برای تشخیص یک مشکل را نشان ندهد، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید.

 

 

سونوهیستروگرافی چیست؟ سونوهیستروگرافی چیست؟[/caption]

 

تست های دیگر سونوهیستروگرافی :

  • هیستروسالپنگوگرافی نوعی اشعه ایکس است که از اشعه استفاده می کند.
  • هیستروسکوپی یک عمل جراحی است که باید با بیهوشی انجام شود.
  • MRI یک آزمایش تصویربرداری است که با آهنرباهای بزرگ و یک کامپیوتر انجام می شود ممکن است تصویری از داخل رحم را به وضوح نشان ندهد.

 

خطرات ناشی از سونوهیستروگرافی کدام مند ؟

سونوهیستروگرافی یک روش ایمن با خطرات اندک است. برخی از خانم ها در طول عمل احساس ناراحتی می کنند. در موارد بسیار نادر، احتمال کمی عفونت لگن وجود دارد. ارائه دهنده خدمات درمانی شما برای پیشگیری از این اتفاق، اقداماتی انجام می دهد.

زنانی که به بیماری التهابی فعال لگن ( PID ) مبتلا هستند نباید این روش را انجام دهند. ارائه دهنده شما ممکن است قبل از انجام این کار آزمایش حاملگی از شما بگیرد. این امر برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی برای کودک در حال رشد است. زنان باردار نباید از سونوهیستروگرافی شور استفاده کنند. با پزشک معالج خود صحبت کنید تا متوجه شوید چه خطراتی ممکن است برای شما ایجاد شود.

 

چه زمانی باید سونوهیستروگرافی انجام شود؟

بهتر است این روند را در هفته ی پس از پایان دوره خود انجام دهید. این به دقیق تر بودن تست کمک می کند. همچنین خطر عفونت را کاهش می دهد. شما به احتمال زیاد قادر خواهید بود تمام داروهای خود را به صورت طبیعی مصرف کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است توصیه کند که پیش از موعد داروی بدون نسخه را بخورید این برای کمک به جلوگیری از ناراحتی است.

ممکن است به شما گفته شود که قبل از آزمایش آنتی بیوتیک مصرف کنید این کار برای جلوگیری از عفونت می باشد. در انجام این کار از پد جاذب استفاده نمایید زیرا مایع شور پس از انجام عمل از رحم خارج می شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است دستورالعمل های بیشتری در مورد نحوه انجام این آزمایش ارائه دهد.

 

منبع :  https://www.hopkinsmedicine.org

drhodaee بازدید : 125 شنبه 26 بهمن 1398 نظرات (0)

ماموگرافی دیجیتال

ماموگرافی دیجیتال از تکنولوژی های پیشرفته در سرار دنیاست. این تکنولوژی تصاویر باکیفیت به صورت رنگی تمام دیجیتال ارائه کرده که اشعه ی کمتری ایجاد میکند این نوع ماموگرافی تقریبا شبیه به ماموگرافی استاندارد می باشد زیرا عکس دقیقی از پستان را نشان می دهد.

 

تفاوت ماموگرافی استاندارد با ماموگرافی دیجیتال

تفاوت ماموگرافی دیجیتال با ماموگرافی در این است که سیستم دارای گیرنده ی دیجیتال و کامپیوتر می باشد. طبق مطالعات انجام شده ماموگرافی دیجیتال به همان میزان دقت ماموگرافی استاندارد را دارد با این تفاوت که در این نوع ماموگرافی، تصاویر گرفته شده مدت زمان کمتری صرف می کنند و بیمار در این نوع ماموگرافی آسایش بیشتری دارد زیرا مدت زمان کمتری بدون حرکت باقی می ماند.

میزان رادیو در ماموگرافی دیجیتال نسبت به ماموگرافی استاندارد میزان پایین تری دارد. ماموگرافی استاندارد برای غربالگری سرطان پستان و ( غربالگری بستگان بیمار ) در مراحل اولیه است. بسیاری از مراکز پستان هنوز از ماموگرافی های آنالوگ استفاده می کنند، به این معنی که تصاویر بر روی فیلم چاپ می شوند.

با این حال، اکنون ماموگرافی دیجیتال در دسترس است، این امکان را برای رادیولوژیست فراهم می کند تا تصاویر را ضبط و دستکاری کند تا ناهنجاری ها راحت تر دیده شود. به عنوان مثال، در خانم هایی که بافت پستان فیبروکیستیک متراکم دارند، سینه آنها بر روی ماموگرافی سفید رنگ می شود. پیچیده تر از آن این است که تومورها نیز سفید هستند.

اما با استفاده از ماموگرافی های دیجیتال، رادیولوژیست می تواند کنتراست تصاویر را دستکاری کند، آنها را تیره تر یا سبک تر کند و امکان شناسایی توده ها را فراهم آورد. تصاویر همچنین می توانند روی رایانه بزرگ شوند تا به مناطقی که مشکوک است توجه کنند. ماموگرافی ۳ بعدی یا توموسنتز نیز می‌تواند ابزاری ارزشمند برای غربالگری و تشخیص سرطان پستان در خانم هایی باشد که سینه ی متراکم دارند.

 

ماموگرافی دیجیتال

 

استفاده ازماموگرافی دیجیتال برای تشخیص سرطان سینه

از روش های مهم و تاثیر گذار برای تشخیص سرطان سینه در خانم ها، انجام ماموگرافی سینه می باشد. برای مبارزه با این بیماری، تشخیص آن در مراحل اولیه ی پیدایش آن است. برای این که خانم ها به این سرطان دچار نشوند بهتر است که به صورت دوره ای این ماموگرافی را انجام دهند تا میزان ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

پس انجام ماموگرافی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خانم ها باید آن را انجام دهند تا از پیشگیری سرطان سینه جلوگیری شود. ماموگرافی می تواند سرطان پستان را تا ده سال قبل از آن که به وجود آید تشخیص دهد. همه زنان چهل ساله و بیشتر باید هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که اعضای خانواده ی آنها ( یعنی مادر یا خواهرشان ) مبتلا به سرطان هستند باید از سن ۳۵ سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند.

 

 آیا ماموگرافی سینه سرطان زا است ؟

برخی انجام ماموگرافیک را زمینه ساز سرطان می دانند، اما خطرات ناشی از برخورد اشعه X با سینه در ماموگرافی بسیار کم است که می توان آن را نادیده گرفت. حتی اگر یک خانم از ۴۰ سالگی تا ۹۰ سالگی هر سال ماموگرافی انجام دهد.

 

چه کسانی باید ماموگرافی سینه انجام دهند ؟

به طور عمده انجام ماموگرافی در دو گروه بیمارانی که دارای علائم هر یک از بیماری های سینه مانند : عفونت، توده و... یا در زنان سالم بالای ۵۰ سال لازم است.

پزشک عمل ماموگرافی را برای افرادی که توده ی مشکوک به سرطان و یا توده های دیگر را دارا باشند ضروری می داند. همچنین در افراد مبتلا به شریان های سرطانی به دنبال بیماری، انجام ماموگرافی ضروری است. در زنان سالم ماموگرافی به عنوان یک روش تشخیص زود هنگام استفاده می شود که به این ترتیب یک پایه ماموگرافی در سن ۳۵ تا ۳۹ سالگی انجام می شود، و سپس از سن ۵۰ سالگی به بعد بر اساس نظر پزشک هر دو سال یکبار انجام ماموگرافی ضروری است.

 

آیا سونوگرافی جایگزین ماموگرافی است ؟

در این روش از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از نقاط مختلف بدن از جمله سینه استفاده می شود و اشعه ایکس هیچ نقشی ندارد، در مواردی که بافت سینه بسیار متراکم باشد و یا سن بیمار کمتر از ۳۰ سال باشد. نباید فراموش کرد که سونوگرافی به هیچ عنوان جایگزین ماموگرافی نیست، بلکه به عنوان وسیله ی کمکی از آن استفاده می شود.

 

drhodaee بازدید : 277 یکشنبه 20 بهمن 1398 نظرات (0)

ماموگرافی هالوژیک

بهترین برند برای ماموگرافی دیجیتال در دنیا هالوژیک می باشد. ماموگرافی معمولی به این صورت می باشد که عکس گرفته شده از بیمار روی فیلم رادیولوژی ثبت می شود و مشابه همان عکس طی یک فرآیند به چاپ می رسد، اما برای ماموگرافی دیجیتال این طور نیست عکس گرفته شده بر روی کامپیوتر به روش دیجیتالی و با امکان بزرگنمایی به چاپ می رسد.

این دستگاه دقت بسیار بالایی دارد که دقیق ترین جواب را به پزشک ارائه می دهد. تصویر باکیفیت و دقیق در تشخیص دادن بیماری از سوی پزشک بسیار حائز اهمیت می باشد، مرکز تصویربرداری جردن یکی از بهترین و با کیفیت ترین مراکز تصویر برداری در این زمینه می باشد.

 

انجام ماموگرافی هالوژیک

حساسیت در ماموگرافی بسته به تراکم بافت سینه در بررسی سرطان پستان دارد. این بررسی در خانم هایی که بافت سینه متراکم تری دارند کمی سخت تر است. اگرچه دستگاه های ماموگرافی جدید نسبت به دستگاه های قدیمی، پیشرفت زیادی را داشته اند خصوصا در زمینه کیفیت تصویر، اما با این وجود در بررسی بافت های متراکم کمک آنچنانی نکرده اند.

ولی در زمینه درمان سرطان پستان با پیشرفت علم و تکنولوژی برای کمک کردن به تشخیص به موقع و زودهنگام، ماموگرافی ۳بعدی ( توموسنتز ) جهش بزرگی را در این زمینه فراهم آورده. در این سیستم تصویر برداری تصاویر متعددی در مدت زمان کمتر از ۱۰ ثانیه و از زاویه های متعددی گرفته می شود.

به این ترتیب که تیوب اشعه ایکس در اطراف پستان به صورت قوسی دورانی حرکت و تصویر برداری را انجام می دهد و در نهایت با نرم افزارهای موجود تصویر لایه لایه با همان ۳بعدی از بافت سینه تشکیل می شود و در این عکس جزییات به خوبی قابل رویت هستند. مسئله ای که همواره ذهن افراد را به خود مشغول کرده میزان ( دز پرتو ) می باشد.

میزان این دز طبق تحقیقات انجام شده برابر و یا کمی بیشتر از میزان دزی است که در تصویر ۲بعدی به کار می رود، در این مورد تنها چیزی که بسیار تاثیر گذار است ضخامت بافت پستان می باشد. همان طور که قبلا ذکر شد دلیل این برابری دز، بازسازی تصاویر باکیفیت به کمک نرم افزار های کامپیوتری از تصاویر اولیه به دست آمده با کیفیتی کم می باشد.

 

ماموگرافی Selenia Dimensions 3D:

این دستگاه بهترین پیشنهاد برای تشخیص بیماری سرطان پستان در مراحل اولیه می باشد و اولین دستگاهی است که تکنولوژی توموسنتز را در مقابل عملکرد ماموگرافی ۲ دوبعدی ارایه داده است.

 

سیستم ماموگرافی دیجیتال :

یک از رایج ترین تکنیک ها برای تصویر برداری به جهت تشخیص زودهنگام ضایعه سینه در بانوان ماموگرافی  می باشد، که در بعضی مواقع بسیار زودتر از آنکه توده بخواهد رشد کند و قابل لمس شود می توان آن را توسط ماموگرافی تشخیص داد ( البته به طور معمول برای ثابت کردن بدخیم بودن ضایعه به وجود آمده در ماموگرافی و یا احتمال اجتناب از نگرانی ها از بیوپسی استفاده می شود ).

به توصیه پزشکان زنان بالای چهل سال ( زنان بدون نشانه ) به صورت دوره ای و سالیانه باید ماموگرافی شوند به علاوه زنانی که وجود سابقه خانوادگی از سرطان در آن ها وجود دارد ( سرطان سینه ) انجام ماموگرافی در این مدت زمان باید کمتر باشد.

دستگاه مامواسکن مانند روشهای بالینی که قبلا مورد استفاده قرار می گرفت، برای تصویر برداری از سینه طراحی شده این دستگاه با استفاده از تابشهای مکرر یک اشعه بسیار باریک به سینه و حرکت همزمان آشکارساز ( فلت پنل ) در زیر سینه می تواند به ایجاد تصاویر سه بعدی با رزولیشن استاندارد ( ۴۰۹۶pixels x ۵۵۶۰pixels  ) در سایز ( ۲۲ cm x28cm  ) توسط پیکسلهای ( ۵۴micron  ) خود می باشد.

منبع :drhodaee

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 57
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 139
  • بازدید ماه : 122
  • بازدید سال : 2,558
  • بازدید کلی : 9,025