loading...
drhodaee
drhodaee بازدید : 194 یکشنبه 31 فروردین 1399 نظرات (0)

 

سونوگرافی و ماموگرافی برای بررسی و ارزیابی جزئیات پستان با تشخیص پزشک نجویز میگردد وما در این مقاله به تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی میپردازیم:

سونوگرافی چیست:

به نوعی روش تصویربرداری از پستان سونوگرافی میگویند که در آن با امواج فرصوت با فرکانس بالا تصویربرداری انجام میگردد و جزئیات داخل پستان را نشان میدهد و در این روش چون از اشعه ایکس استفاده نمیگردد بسیار کم خطر و امن میباشد به خصوص برای خان های باردار و شیرده  و همچنین این روش برای خانم های جوان که بافت تراکم سینه آن ها کم میباشد مورد استفاده قرار میگیرد.

در زمانی که در پستان توده ایم وجود داشته باشد این تصویربرداری جای دقیق آن را نشان میدهد اما معمولا برای تشخیص دقیق اینکه این توده جامد است یا کیست به همراه ماموگرافی انجام میگردد تا نوع آن مشخص گردد و حتی سرطانی بودن توده محرز گردد.

از سونوگرافی پستان در زمان بیوپسی پستان برای نشان دادن محل دقیق توده به پزشک استفاده میگردد.

در سونوگرافی ممکن است موارد کاذب بیشتری نسبت به ماموگرافی نشان داده شود.

در مواردی که بیمار در پستان خود توده احساس میکند ودر ماموگرافی نشان داده نشده سونوگرافی یک روش تصویربرداری کاربردی است که میتواند جزئیات داخل پستان را نشان دهد.

ماموگرافی چیست:

یکی از روش های تصویربرداری برای بررسی پستان ماموگرافی میباشد که با استفاده از میزان کم و دوز پایین اشعه ایکس انجام میپذیرد. این روش یکی از بهترین راه های تشخیص بیماری سرطان پستان میباشد و پزشکان توصیه میکنند که ماموگرافی بعد از ۴۰ سالگی سالیانه انجام پذیرد. این روش برای خانم هایی ۴۰سال به بالا که معمولا بافت تراکم پستان آن ها زیاد است انجام میپذیرد.

ماموگرافی در خان های باردار به طور قاطع کاملا ممنوع نیست و ممکن است در بعضی  موارد انجام پذیرد اما در خان های شیرده  تا ۳ماه بعد از قطع شیردهی انجام نمیگیرد و در دوره شیردهی ممنوع است و دلیلش حساسیت پستان ها میباشد.

در دروران شیردهی معمولا از روش سونوگرای استفاده میگردد.

برخلاف باور عموم که میپندارند ماموگرافی با اشعه ایکس است پس سرطانزاست باسد گفت دوز این اشعه ایکس انقدر پایین است که به طور کلی نادیده گرفته میشود ، این روش همانطور که اشاره نمودیم بهترین روش برای بررسی پستان است و ئباید بدانید که سونوگرافی پستان هرگز جایگزین ماموگرافی نمیشود بلکه تکمیل کننده آن است.

مرکز تصویر برداری جردن بهترین مرکز سونوگرافی و ماموگرافی و بیوپسی پستان با پزشک متخصص خانم آماده خدمات میباشد.

بهترین مرکز سونوگرافی و ماموگرافی

بهترین مرکز سونوگرافی و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی

در اینجا به تفاوت سونوگرافی با مامو گرافی میپردازیم :

سونوگرافی همانطور که در بالا اشاره نمودیم یک روش تصویربرداری برای خانم های جوان با پستان های کم تراکم ،برای دیدن محل دقیق توده وراهنمای پزشک در بیوپسی همچنین تکمیل کننده ماموگرافی است ، یک پزشک برای تشخیص سرطان سینه هرگز به نتیجه سونوگرافی بسنده نمیکند و از نتیجه ی آن به تشخیص سرطان نمیرسد زیرا  ماموگرافی روش غربالگری برای تشخیص سرطان است و میتوان گفت حتی یک روش تشخیص زود هنگام سرطان پستان. ماموگرافی قادر است که توده یا تومور رو در زمان رشد اولیه زمانی که کوچک هستند شناسایی کند و موجب درمان به موقع آن گردد.

 

البته ناگفته نماند در ماموگرافی هم مانند سایر آزمایش ها خطا وجود دارد و نتیج کاذبی را ارئه دهد که در این مواقع پزشک از سونوگرافی برای بررسی بیشتر استفاده میکند.

پس همانطور که گفتیم تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی در روش تشخیص آنهاست سونوگرافی به تنهایی قادر به تشخیص سرطان پستان نیست بلکه به نوعی میتواند در تشخیص سرطان تکمیل کننده ماموگرافی باشد چه بسا ماموگرافی بهترین روش برای تشخیص سرطان پستان میباشد.

گاها به دلیل کم تراکم بودن پستان یا وجود غدد شیری در پستان پزشک  به خانم هایی که دچار موارد مشکوک هستند پیش از ماموگرافی سونوگرافی را تجویز نماید اما برای تشخیص سرطان به نتیجه سونوگرافی بسنده نخواهند کرد.

 

سونوگرافی پستان چیست

سونوگرافی پستان چیست

از دیگر تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

سونوگرافی تصویربرداری با امواج فراصوت است و به همین دلیل برای خانم های باردار و شیرده کاملا بی خطر و ایمن است اما ماموگرافی با اشعه ایکس انجام میگردد بدین جهت برای این افراد توصیه نمیگردد.

در ماموگرافی  به علت دقیق نشان داردن میکروکلسیفیکاسیون ها نظر قاطع تری میتوان نسبت به خوش خیمی یا بدخیمی داد اما در سونوگرافی تشخیص  افتراق توده های کیستی راحت تر و دقیق تر از توده های سولید یا جامد است.

ماموگرافی تشخیصی در زمانی که بیماری با مواردی مانند توده پستان یا ترشحات پستان به پزشک مراجعه میکند تجویز می گردد.

منبع : https://drhodaee.com/difference-between-mammography-and-sonography/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 57
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 151
  • بازدید ماه : 134
  • بازدید سال : 2,570
  • بازدید کلی : 9,037