loading...
drhodaee
drhodaee بازدید : 124 شنبه 26 بهمن 1398 نظرات (0)

ماموگرافی دیجیتال

ماموگرافی دیجیتال از تکنولوژی های پیشرفته در سرار دنیاست. این تکنولوژی تصاویر باکیفیت به صورت رنگی تمام دیجیتال ارائه کرده که اشعه ی کمتری ایجاد میکند این نوع ماموگرافی تقریبا شبیه به ماموگرافی استاندارد می باشد زیرا عکس دقیقی از پستان را نشان می دهد.

 

تفاوت ماموگرافی استاندارد با ماموگرافی دیجیتال

تفاوت ماموگرافی دیجیتال با ماموگرافی در این است که سیستم دارای گیرنده ی دیجیتال و کامپیوتر می باشد. طبق مطالعات انجام شده ماموگرافی دیجیتال به همان میزان دقت ماموگرافی استاندارد را دارد با این تفاوت که در این نوع ماموگرافی، تصاویر گرفته شده مدت زمان کمتری صرف می کنند و بیمار در این نوع ماموگرافی آسایش بیشتری دارد زیرا مدت زمان کمتری بدون حرکت باقی می ماند.

میزان رادیو در ماموگرافی دیجیتال نسبت به ماموگرافی استاندارد میزان پایین تری دارد. ماموگرافی استاندارد برای غربالگری سرطان پستان و ( غربالگری بستگان بیمار ) در مراحل اولیه است. بسیاری از مراکز پستان هنوز از ماموگرافی های آنالوگ استفاده می کنند، به این معنی که تصاویر بر روی فیلم چاپ می شوند.

با این حال، اکنون ماموگرافی دیجیتال در دسترس است، این امکان را برای رادیولوژیست فراهم می کند تا تصاویر را ضبط و دستکاری کند تا ناهنجاری ها راحت تر دیده شود. به عنوان مثال، در خانم هایی که بافت پستان فیبروکیستیک متراکم دارند، سینه آنها بر روی ماموگرافی سفید رنگ می شود. پیچیده تر از آن این است که تومورها نیز سفید هستند.

اما با استفاده از ماموگرافی های دیجیتال، رادیولوژیست می تواند کنتراست تصاویر را دستکاری کند، آنها را تیره تر یا سبک تر کند و امکان شناسایی توده ها را فراهم آورد. تصاویر همچنین می توانند روی رایانه بزرگ شوند تا به مناطقی که مشکوک است توجه کنند. ماموگرافی ۳ بعدی یا توموسنتز نیز می‌تواند ابزاری ارزشمند برای غربالگری و تشخیص سرطان پستان در خانم هایی باشد که سینه ی متراکم دارند.

 

ماموگرافی دیجیتال

 

استفاده ازماموگرافی دیجیتال برای تشخیص سرطان سینه

از روش های مهم و تاثیر گذار برای تشخیص سرطان سینه در خانم ها، انجام ماموگرافی سینه می باشد. برای مبارزه با این بیماری، تشخیص آن در مراحل اولیه ی پیدایش آن است. برای این که خانم ها به این سرطان دچار نشوند بهتر است که به صورت دوره ای این ماموگرافی را انجام دهند تا میزان ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

پس انجام ماموگرافی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خانم ها باید آن را انجام دهند تا از پیشگیری سرطان سینه جلوگیری شود. ماموگرافی می تواند سرطان پستان را تا ده سال قبل از آن که به وجود آید تشخیص دهد. همه زنان چهل ساله و بیشتر باید هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که اعضای خانواده ی آنها ( یعنی مادر یا خواهرشان ) مبتلا به سرطان هستند باید از سن ۳۵ سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند.

 

 آیا ماموگرافی سینه سرطان زا است ؟

برخی انجام ماموگرافیک را زمینه ساز سرطان می دانند، اما خطرات ناشی از برخورد اشعه X با سینه در ماموگرافی بسیار کم است که می توان آن را نادیده گرفت. حتی اگر یک خانم از ۴۰ سالگی تا ۹۰ سالگی هر سال ماموگرافی انجام دهد.

 

چه کسانی باید ماموگرافی سینه انجام دهند ؟

به طور عمده انجام ماموگرافی در دو گروه بیمارانی که دارای علائم هر یک از بیماری های سینه مانند : عفونت، توده و... یا در زنان سالم بالای ۵۰ سال لازم است.

پزشک عمل ماموگرافی را برای افرادی که توده ی مشکوک به سرطان و یا توده های دیگر را دارا باشند ضروری می داند. همچنین در افراد مبتلا به شریان های سرطانی به دنبال بیماری، انجام ماموگرافی ضروری است. در زنان سالم ماموگرافی به عنوان یک روش تشخیص زود هنگام استفاده می شود که به این ترتیب یک پایه ماموگرافی در سن ۳۵ تا ۳۹ سالگی انجام می شود، و سپس از سن ۵۰ سالگی به بعد بر اساس نظر پزشک هر دو سال یکبار انجام ماموگرافی ضروری است.

 

آیا سونوگرافی جایگزین ماموگرافی است ؟

در این روش از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از نقاط مختلف بدن از جمله سینه استفاده می شود و اشعه ایکس هیچ نقشی ندارد، در مواردی که بافت سینه بسیار متراکم باشد و یا سن بیمار کمتر از ۳۰ سال باشد. نباید فراموش کرد که سونوگرافی به هیچ عنوان جایگزین ماموگرافی نیست، بلکه به عنوان وسیله ی کمکی از آن استفاده می شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 57
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 130
  • بازدید ماه : 113
  • بازدید سال : 2,549
  • بازدید کلی : 9,016