loading...
drhodaee
drhodaee بازدید : 27 دوشنبه 11 آذر 1398 نظرات (0)
  • آیا بیماران سرطان پستان باید رژیم غذایی و تغذیه خاصی را رعایت کنند؟

در مورد تغذیه به طور کلی اطلاعات دقیق و خاصی وجود ندارد و مطالعات انجام شده تا این زمان همگی توصیفی و پیشنهادی بوده است و همینطورهمخوانی زیادی هم بین نتایج مطالعات مختلف وجود نداشته و به همین دلیل براساس آنها نمیتوان با اطمینان دستور غذایی خاصی را به بیماران توصیه نمود.

اما با توجه به این که در بعضی از این مطالعات رژیم غذایی کم چربی و مصرف میوه و سبزیجات با کاهش خطر عود همراه بوده میتوان به بیماران پیشنهاد مصرف چربی کمتر و میوه و سبزیجات بیشتر را داد.

اما باز هم نمیتوان گفت که تغذیه و رژیم حتما موجب کاهش خطر عود سرطان پستان گردد، و این نامشخص است.

 

  • آیا لازم است بیماران سرطان پستان از مواد غذایی مکمل استفاده کنند؟

به طور کلی ترکیبات آنتی اکسیدان و بعضی ویتامین های خاص مانند ویتامین C، A و ویتامین E میتوانند اثرات ضد سرطان داشته باشند اما تضمینی هم در این رابطه وجود ندارد که استفاده از این مواد حتما مانع بروز سرطان شود و همچنین تاثیر این مواد بر عود سرطان پستان کاملا نامشخص است به همین دلیل توصیه خاصی برای مصرف این مواد وجود ندارد.

 

  • آیا مصرف گوشت قرمز خطر عود سرطان پستان را افزایش میدهد؟

همان طور که قبلا گفته شد در بعضی مطالعات نتایجی به نفع تاثیر مثبت مواد غذایی گیاهی بر کاهش عود سرطان پستان دیده شده اما این یافته ها در سایر مطالعات تایید نشدند. به همین دلیل نمیتوان بیماران را از مصرف گوشت قرمز کاملا منع نمود.

 

  • آیا رژیم غذایی و تغذیه خاصی مانند گیاهخواری خطر عود سرطان پستان را کاهش میدهد؟

در برخی از تحقیقات مصرف غذای کم چربی و مصرف میوه و سبزیجات با کاهش عود سرطان پستان همراه بوده ما تاثیر مصرف مطلق مواد غذایی گیاهی در میزان عود سرطان پستان مشخص نیست.

 

  • آیا ورزش برای مبتلایان به سرطان پستان مفید است؟

در واقع مطالعات مختلفی تاثیر مثبت فعالیت ورزشی را بر کاهش عود سرطان پستان نشان دادند اما درمورد میزان این فعالیت توافق مشترکی نیز وجود ندارد.

 

  • آیا لازم است مبتلایان به سرطان پستان فعالیت های بدنی خاصی را انجام بدهند؟

در مورد نوع فعالیت ورزشی و میزان این فعالیت ها توافقی وجود ندارد و نمیتوان همچنین ورزش خاصی را توصیه نمود. اما به طور کلی فعالیت ورزشی به مبتلایان به سرطان پستان توصیه میشود.

drhodaee بازدید : 26 یکشنبه 10 آذر 1398 نظرات (0)
  •  لنف چیست؟

لنف به مایع میان بافتی که مایعی شفاف بوده حاوی پروتئین و گلبولهای سفید خونی است گفته میشود و این مایع توسط مجاری لنفاوی جمع آوری شده و از غدد لنفاوی عبور کرده و در نهایت به گردش خون تخلیه میشوند.

 

  • چرا پس از جراحی سرطان پستان ایجاد میشود؟

در واقع پس از جراحی با قطع مجاری لنفاوی ناحیه زیربغل تخلیه لنف اندام را مختل میکند، لنف در اندام جمع میشود و باعث افزایش حجم اندام میشود اما باید دانستآنچه که موجب بروز لنف در بدن میشود جراحی خود پستان نیست بلکه این جراحی در ناحیه زیربغل است که به علت قطع مجاری لنفاوی زمینه ساز بروز لنف در اندام میگردد.

 

  • آیا پس از نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان هم لنف ادم ایجاد میشود؟

در واقع پس از نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان آمار نشان داده احتمال ایجاد لنف ۵درصد می باشد اما با تخلیه کامل بافت لنفاوی زیربغل به احتمال ۱۵ تا ۲۰ درصد ایجاد لنف را درپی خواهد داشت.

 

  • در کدام بیماران سرطان پستان خطر ایجاد لنف ادم بیشتر است؟

در بیمارانی که تخلیه کامل بافت لنفاوی زیربغل ( دیسکسیون آگزیلاری ) انجام می گردد ، و بیمارانی که دچار چاقی، درگیری وسیع لنفاوی، پرتودرمانی هستند وهمچنین درمواردی که ترمیم زخم جراحی با تاخیر صورت پذیرد ایجاد لنف امکان پذیر است.

 

  • لنف ادم چه علائم بالینی میتواند داشته باشد؟

از مهمترین و زودرس ترین علائم ادم لنفاوی سنگینی و احساس درد گنگ و پری در اندام است که به علت تجمع مایع لنف ایجاد میشود ,ودر مرحله بعد اندام کم کم متورم میگردد که با بالا گرفتن اندام، ماساژی که توسط خود بیمار داده شود و استراحت برطرف میگردد. این مرحله بهترین مرحله برای انجام درمان موفق است.مرحله بعدی ادم لنفاوی حالتی است که اندام به طور واضح متورم و سفت است. این مرحله ای است که درمان آن مشکل تر شده و حتی ممکن است پایدار باقی بماند.

 

  • چه مراقبتهایی خطر لنف ادم را کاهش میدهد؟

  1. تغذیه مناسب و داشتن تناسب اندام و چاق نشدن،
  2. تحرک ، پرهیز از بی حرکتی درازمدت.
  3. پوشش مناسب برای مثال عدم استفاده از لباسهای تنگ .
  4. محدود کردن تماس با گرما یا سرمای شدید (عدم استفاده از سونا – محدود کردن دوش داغ به حداکثر ۱۵ دقیقه).
  5. پرهیز از هرگونه آسیب به اندام سمت جراحی شده حتی درحد تزریقات
  6. مراجعه فوری به پزشک در صورت بروز علائم عفونت

رعایت این موارد از تشدید لنف ادم جلوگیری میکنند.

 

  • اگر درمان نشود چه مشکلی ایجاد میشود؟

در ئاقع پیشرفت ادم لنفاوی میتواند منجر به بروز زخم های مقاوم به درمان و حتی نوع خاصی از سرطان نیزگردد. البته بروز سرطان به ندرت اتفاق افتاده و ۱۵ تا ۲۰ سال پس از بروز لنف ادم ایجاد میگردد.

 

  • درمان لنف ادم چیست؟

مجموعه ای از اقدامات درمانی شامل ماساژ درمانی، ورزش های خاص، استفاده از پوشش های فشاری ویژه لنف ادم، حفاظت از پوست، بالا گرفتن اندام و لیزر کم توان میتوانند لنف ادم را برطرف سازند که البته حتما لازم است توسط افراد مجرب انجام بگیرند.

 

  • آیا ورزش خطر لنف ادم را بیشتر میکند؟

اگر ورزش و فعالیت های بدنی موجب آسیب (زخم) اندام نشوند خطر لنف ادم را بیشتر نمی کنند.

drhodaee بازدید : 36 چهارشنبه 06 آذر 1398 نظرات (0)
  •  هورمون درمانی درسرطان پستان چیست؟

اغلب سرطان های پستان به هورمون استروژن حساس هستند و سرکوب استروژن موجب سرکوب سلولهای سرطانی می گردد. هورمون درمانی به معنی تجویز داروهای ضد هورمون استروژن است و این یکی از روش های موثر درمان در سرطان پستان است.

 

  • به چه بیمارانی هورمون درمانی داده میشود؟

معمولا به بیمارانی که گیرنده هورمون استروژن و پروژسترون روی دیواره سلولهای سرطانی شان داشته باشند هورمون درمانی تجویز می گردد. این گیرنده ها با آزمایش IHC که قسمتی از آزمایشات پاتولوژی بیمار است مشخص میشوند.

 

  • هورمون درمانی شامل چه داروهایی میگردد؟

معمولا در سنین جوانی تا قبل از یائسگی تاموکسی فن تجویز می گردد و در خانمهای یائسه از مهارکننده های آروماتاز مانند لتروزول استفاده میشود.

 

  • این داروها برای چه مدتی تجویز میشوند؟

معمولا داروهای هورمون درمانی به مدت پنج تا ده سال تجویز می گردند.

 

  • عوارض تاموکسی فن چیست؟

میتوان گفت از مهمترین عوارض تاموکسی فن افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم ( آندومتر ) است که بیشتر در خانم های بالای ۵۰ سال دیده میشود. از سایر عوارض آن افزایش خطر لخته شدن خون در رگها بدن و افزایش احتمال کاتاراکت (آب مروارید) میشود نام برد ، در خانم های یائسه البته توصیه میشود به جای تاموکسی فن از رالوکسی فن یا مهار کننده های آروماتاز استفاده شود.

 

  • توصیه های هنگام مصرف تاموکسی فن کدامند؟

تحت نظر بودن توسط متخصص زنان و چشم پزشک لازم است و توصیه می گردد.

 

  • غیر از تاموکسی فن از چه داروهایی برای هورمون درمانی استفاده میشود؟

این داروها به ۲ دسته تقسیم می گردند که عبارتند از:

  1. داروهای ضد استروزن مانند تاموکسی فن و رالوکسی فن.
  2. داروهای مهارکننده آروماتاز مانند لتروزول و آناستروزول.

 

  • عارضه مهار کننده های آروماتاز چیست؟

استفاده از آروماتاز خطر ابتلا به سرطان آندمتر را نسبت به مصرف تاموکسی فن بسیار کاهش میدهد. اما عارضه اصلی مصرف آروماتازکاهش تراکم استخوان است و به همین دلیل این بیماران باید از داروهایی تحت عنوان بیس فوسفونات استفاده کنند و وضعیت تراکم استخوانهایشان مدام مورد بررسی قرارگیرد.

drhodaee بازدید : 34 سه شنبه 05 آذر 1398 نظرات (0)
  • شیمی درمانی چیست؟

در واقع به از بین بردن سلولهای سرطانی با استفاده از داروهای خاص گفته میشود. داروهای شیمی درمانی باعث از بین رفتن سلولهای درحال تقسیم شده و بیشترین آسیب را به این سلولها میزنند زیرا یکی از بارزترین خصوصیات سلول های سرطانی سرعت در تکثیرآنهاست.

این داروها به محض اینکه سلول ها وارد مرحله ی تکثیر میشوند آنها را از بین میبرند. در بافتهای طبیعی بدن تعداد سلولهای درحال تقسیم بسیارکم هستند و به همین دلیل آسیب کمی هم به آنها وارد میشود.

  • چرا باید شیمی درمانی انجام شود؟

برای جلوگیری از احتمال وجود سلول های سرطانی و از بین بردن سلول های باقی مانده پس از جراحی تومور و این روش احتمال بهبود را بسیار افزایش داده و تکمیل کننده روند درمانی است.

  • چگونه شیمی درمانی انجام میشود؟

تزریق مجموعه داروهایی است که با فاصله زمانی حدود ۳ هفته به بیمار تجویز میگردد. این داروها عارضه هایی پس از مصرف به همراه خواهند داشت که در این فواصل زمانی برطرف میشوند و بدن بیمار آمادگی دریافت سری بعدی داروها را پس از گذشت این فاصله زمانی بدست خواهد آورد.

  • عوارض شیمی درمانی کدامند؟

عوارض آن در زمان استفاده و یا پس از استفاده از داروها در بیمار دریافت کننده بروز می یابند و این عوارض ها که در زمان استفاده ایجاد میشوند معمولا گذرا و قابل برگشت هستند. شایع ترین این عوارض عبارتند از تهوع، استفراغ، ریزش موها و کاهش سلولهای خونی . عوارض درازمدت این داروها عبارتند از نارسایی تخمدان ها، اختلالات قلبی.

  • آیا باعث ریزش مو میشود؟

به دلیل سرعت بالای تکثیری که فولیکولهای مو دارند به سرعت تحت تاثیر داروهای درمانی قرار میگیرند که نتیجه آن ریزش موها است. اما پس از پایان معمولا موها دوباره همانند اول رشد خواهند کرد.

 

  • آیا درهمه موارد سرطان پستان انجام شیمی درمانی لازم است؟

لزوما نه، زیرا انجام آن معیارهای مشخصی دارد. مثلا وقتی غدد لنفاوی زیربغل درگیر شده باشند شیمی درمانی ضرورت پیدا میکند و یا در تومورهایی که از نظر گیرنده هورمونی (استروژن و پروژسترون) منفی هستند انجام آن لازم خواهد شد.

سرطان هایی که از طرق غربالگری پیدا میشوند معمولا در مراحل خیلی زودرس شناسایی میشوند و احتمال نیاز به شیمی درمانی در آنها کمتر است و اما درمقابل سرطان هایی که با تاخیر شناسایی میشوند به احتمال زیاد نیاز پیدا خواهند کرد.

 

  • در چه مواردی قبل از جراحی انجام میشود؟

در سه حالت قبل از جراحی انجام می شود:

  1. در سرطان هایی که به صورت موضعی پیشرفته باشند (یعنی تومورهای بزرگ تر از ۵ سانتی متر یا درگیری پوست یا درگیری وسیع غدد لنفاوی زیربغل یا سرطان التهابی). در این شرایط اول شیمی درمانی انجام میشود تا حجم تومور را کم کند تا هم تومور قابل جراحی گردد وهم احتمال عود موضعی کم شود.
  2. در سرطان هایی که پیشرفته نیستند ولی بیمار تمایل به حفظ پستان داشته باشد ولی به علت بزرگی نسبی تومور امکان حفظ پستان نباشد. در این شرایط انجام آن از حجم تومور می کاهد و امکان جراحی حفظ پستان را فراهم می کند.
  3. مواردی وجود دارد که سرطان پیشرفته نیست اما از ابتدا نیاز به انجام آن واضح است. در این شرایط می توان اول شیمی درمانی و سپس جراحی انجام داد. البته در این حالت خاص این که شروع درمان با جراحی باشد و یا انجام آن مورد بحث است و شواهد کافی برای این که نشان دهد کدام بهتر است موجود نیست و توسط محققین در حال بررسی است.
drhodaee بازدید : 25 سه شنبه 05 آذر 1398 نظرات (0)
  • آیا درمان سرطان پستان بدون جراحی ممکن است؟

در اکثر موارد جراحی بخش اصلی درمان است بجز در مرحله چهارم بیماری که متاستاز به سایر ارگانها پیش آمده باشد.

 

  • آیا لازم است همیشه کل پستان مبتلا برداشته شود؟

لزوما همیشه نیاز به برداشتن پستان نمی باشد بلکه روش های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوان پستان را حفظ کرد. درواقع در روش های حفظ پستان تومور به همراه حاشیه ای از بافت سالم برداشته میشود و شکل کلی پستان دوباره برقرار میگردد.

 

  • آیا برداشتن کل پستان درمان کامل تری است؟

برداشتن کل بافت پستان یعنی در عمل جراحی ماستکتومی احتمال عود موضعی (عود تومور در محل اولیه آن) به حداقل میرسد. اما احتمال متاستاز (درگیری سایر اعضا) در ماستکتومی و در روش های حفظ پستان (لامپکتومی) برابر است. البته تفاوت میزان عود موضعی در ماستکتومی و روش های حفظ پستان در صورتی که همراه با پرتودرمانی باشد، بسیار اندک است.

 

  • آیا برداشتن کل پستان میتواند از شیمی درمانی جلوگیری کند؟

برداشتن پستان نمیتواند باعث جلوگیری از شیمی درمانی شود زیرا هدف اصلی از شیمی درمانی به حداقل رساندن احتمال متاستاز(درگیری سایر اعضای بدن) میباشد و نوع جراحی اعم از ماستکتومی ویا لامپکتومی (حفظ پستان) در نیاز بیمار به شیمی درمانی بی تاثیر خواهد بود.

 

  • آیا برداشتن کل پستان میتواند نیاز بیمار به رادیوتراپی را برطرف سازد؟

میتوان گفت در بعضی بیماران بله. دربیماران مبتلا به سرطان پستان که لامپکتومی میشود بقیه بافت پستان باید پرتودرمانی ( رادیوتراپی ) بگیرد. قاعدتا برداشتن کل پستان نیاز بیمار به این پرتودرمانی را برطرف خواهد ساخت. اما گاهی علت تجویز پرتودرمانی اندازه تومور ویا تعداد غدد لنفاوی درگیر در ناحیه زیربغل است که دراین موارد انجام عمل جراحی ماستکتومی (برداشتن کل پستان) نیاز به رادیوتراپی را برطرف نخواهد کرد.

 

  • آیا ماستکتومی (برداشتن کل پستان) برای سرطان های پیشرفته و لامپکتومی (حفظ پستان) برای مراحل اولیه سرطان انجام میشود؟

لزوما خیر.هنگامیکه تومورها کوچک تر و مراحل اولیه سرطان پستان باشد انجام جراحی حفظ پستان راحت تر قابل انجام است اما گاهی ماستکتومی در مراحل خیلی زودرس بیماری توصیه میگردد. درمقابل در مراحل پیشرفته نیز میتوان با انجام شیمی درمانی قبل از جراحی تومور را کوچک کرد و سپس اقدام به جراحی حفظ پستان (لامپکتومی) نمود.

 

  • آیا برداشتن هردو پستان لازم است؟

اگر هر دو پستان با سرطان درگیر باشند برداشتن هر دو پستان ضرورت ندارد. برداشتن پستان مقابل به صورت پیشگیرانه انجام میشود. لطفا به مبحث ماستکتومی پیشگیرانه مراجعه کنید.

drhodaee بازدید : 29 دوشنبه 04 آذر 1398 نظرات (0)
  • درمان سرطان پستان چقدر موثر است؟

براساس تحقیقات عدم درمان سرطان پستان، پس از زمان متوسط ۲ الی ۷ سال با مرگ همراه خواهد بود. امروزه حدود ۹۰ درصد بیماران در پایان ۵ سال زنده اند و البته در مراحل زودرس بیماری این آمار بیش از ۹۸ درصد بیماران را شامل می گردد.

 

  • پیش آگهی بیمار به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل زیادی دراین موضوع موثرند اما مهمترین آن ها عبارتند از: اندازه تومور، درگیری غدد لنفاوی ، درگیری سایر نقاط بدن ، وابسته به هورمون بودن تومور، وضعیت HER2 ، خصوصیات تومور در بررسی پاتولوژی و بسیاری عوامل دیگر.

 

  • چگونه می توان پیش آگهی را بهبود بخشید؟

واضح است که تشخیص زودرس بیماری مهمترین عامل بهبود پیش آگهی است مهمترین دلیل غربالگری همین نکته است. تشخیص زودرس بیماری قابل تغییر دادن نیست از بین عوامل قابل تغییر پیگیری دقیق درمان بسیار مهم است.

 

  • پیش آگهی سرطان های پستان در هر مرحله بیماری چگونه است؟

در مرحله زودرس درصد بیمارانی که در پایان ۵ سال زنده اند ۹۸/۵ درصد، در مرحله موضعی پیشرفته ۸۴/۶ درصد و در مرحله پیشرفته که سایر مناطق بدن درگیر بیماری میشوند این آمار به ۲۵ درصد می رسد.

در مرحله صفر که بیمارانی هستند که در غربالگری تشخیص داده میشوند و سلولهای سرطانی محدود به داخل مجاری شیری هستند، ۱۰۰ درصد بیماران در پایان ۵ سال زنده می مانند.

drhodaee بازدید : 25 دوشنبه 04 آذر 1398 نظرات (0)
  • درمان سرطان پستان شامل چه مواردی میشود؟

خلاصه درمان در هر بیماری منوط به شرایط بیمار و نوع سرطان برنامه درمانی تجویز می گردد؛ اما معمولا شامل جراحی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی و درمان ضد HER2 میگردد.

 

  • کدام روش درمانی در سرطان پستان اول انجام میشود و این به چه مواردی بستگی دارد؟

اصولا در سرطان پستان در اول بیماری یک بیماری موضعی محسوب میگردد و این در نظر گرفته می شود که این تومور محدود به خود پستان می باشد به همین دلیل درمان موضعی جراحی و احتمالا پرتو درمانی انجام می گردد. اما در مراحل که بیماری پیشرفت داشته باشد و غدد لنفاوی زیر بغل را به طور چشم گیری درگیرکرده باشد، علاوه بر درمان موضعی، درمان کل بدن نیز انجام میشود تا از گسترش محدوده بیماری به سایر نقاط بدن جلوگیری گردد و البته در این میان درمان کل بدن اولویت خواهد داشت و به همین دلیل درمان کل بدن که شامل شیمی درمانی و هورمون درمانی میگردد، حتی ممکن است قبل از جراحی انجام شود.

 

درمان بر اساس مراحل بیماری( خلاصه درمان ) :

  1. در مرحله اول درجا یا stage 0 معمولا جراحی و پس از آن پرتودرمانی انجام میگیرد. این بیماران معمولا نیاز به هورمون درمانی دراز مدت دارند.
  2. در مرحله زودرس یا stage1-2 معمولا جراحی سپس شیمی درمانی و پس از آن پرتودرمانی انجام میگیرد. هورمون درمانی بسته به نوع تومور ممکن است لازم شود.
  3. در مرحله پیشرفته موضعی یا stage 3 در بیشتر موارد اول شیمی درمانی انجام میشود و پس از آن جراحی و پرتودرمانی.  معیار انحام هورمون درمانی در این مرحله هم وضعیت خاص گیرنده ای هومونی تومور است.
  4. در مرحله پیشرفته یا stage 4 از هورمون درمانی یا شیمی درمانی استفاده میشود و جراحی برداشتن تومور پستان فقط در شرایط خاصی انجام می پذیرد. 
  • اگر بیمار درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر بیماری به موقع شناخته شود و تحت درمان قرارگیرند در احتمال بسیار کم در ۵ تا ۱۰ سال اول دچار مشکل می گردند اما اگر بیماری که درمان نشوند به طور متوسط ظرف ۲ الی ۷ سال فوت خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر به قسمت “ پیش آگهی ” مراجعه کنید.

 

  • آیا روش های مختلف درمان همزمان قابل انجامند؟

در اغلب موارد اولین مرحله جراحی و بعد از آن شیمی درمانی و سپس رادیوتراپی انجام می گردد و درمان ضد HER2  وهورمون درمانی آخرین مراحل خواهند بود انجام جراحی در زمان شیمی درمانی ویا انجام همزمان شیمی درمانی و رادیوتراپی توصیه نمی گردد.

 

  • درمان سرطان پستان چقدر موثر است؟

براساس آمارها درمان موجب شده که حدود ۹۰ درصد بیماران در پایان ۵ سال زنده اندو این در صورتی است که در صورت عدم درمان سرطان پستان زمان متوسط مرگ، بین ۲ تا ۷ سال خواهد بود. همچنین در مراحل زودرس بیماری این آمار بیش از ۹۸ درصد بیماران را شامل میگردد.

 

 

drhodaee بازدید : 29 یکشنبه 03 آذر 1398 نظرات (0)
  • سونوگرافی چیست؟

یک روش تصویر برداری می باشد که برای بسیاری از مناطق بدن مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از امواج صدا کار میکند که البته این امواج فرکانس بالایی دارند و با گوش انسان قابل شنیدن نیستند.

 

  • آیا لازم است هر خانمی در فواصل معین سونوگرافی پستان انجام دهد؟

در واقع ضرورتی ندارد که افراد سالم به طور مرتب انجام دهند، اما در بعضی بیماری های خوش خیم مانند فیبروآدنوما گاهی لازم میشود برای مدت ۲ تا ۳ سال بیمار با سونوگرافی تحت نظر قرار گیرد. در بیماران مبتلا به سرطان نیز برای پیگیری از ماموگرافی استفاده میشود.

 

  • آیا با دستگاه خاصی انجام میشود؟

نمیتوان گفت دستگاه خاصی لازم است اما کیفیت و امکانات دستگاه ها با هم متفاوت می باشند و این عوامل بر کیفیت و دقت سونوگرافی های انجام شده تاثیر جدی میگذارند.

  • آیا به تنهایی برای غربالگری سرطان پستان کافی است؟

روش درست و استاندارد برای غربالگری سرطان پستان همانطور که گفته شد ماموگرافی از پستان است زیرا همان طور که در مبحث غربالگری توضیح داده شد، سونوگرافی از توانایی کافی (به ویژه برای دیدن رسوبات ریز کلسیم) برخوردار نیست. اما در مواردی که تراکم بافت پستان در ماموگرافی بالا باشد لازم میشود که از سونوگرافی هم، علاوه بر ماموگرافی، استفاده شود.

 

  • آیا عارضه هم دارد؟

خیر تا به امروز عارضه قابل توجهی یافت نشده است.

 

  • سونوگرافی بهتراست یا ماموگرافی؟

به طور حتم نمیتوان این دو روش را با هم مقایسه کرد زیرا هر کدام از این دو روش نقاط قوت و ضعفی دارند، مثلا برای مشاهده کیست سونوگرافی بهتر است اما برای مشاهده رسوبات ریز کلسیم، که در برنامه غربالگری اهمیت بسیار بالایی دارد، بهترین روش ماموگرافی است.

 

  • کاربرد آن در چه مواردی است؟

در خانم های زیر ۳۵ سال معمولا روش اول تصویربرداری است چرا که ماموگرافی در این سنین معمولا تصویر خوبی ایجاد نمیکند، همچنین سونوگرافی روش مکمل ماموگرافی در خانم هایی است که درماموگرافی به علت تراکم بافت پستان آنها بالا است.

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 48
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 76
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 168
  • بازدید ماه : 453
  • بازدید سال : 2,889
  • بازدید کلی : 9,356